Jak awansować?

Praca jest sensem naszego życia. To dzięki niej możemy się rozwijać, uczyć, sprawdzać. Daje nam ona satysfakcję, a także to, dzięki czemu możemy funkcjonować - pieniądze. To dzięki nim możemy kupować dobra materialne, spełniać marzenia, uprawiać hobby, utrzymać siebie i własną rodzinę. Realizując się w pracy najczęściej zaczynamy od najniższego stanowiska w firmie. Z czasem jednak pragniemy czegoś więcej. Awans jest możliwy i dostępny dla każdego, kto chce awansować i ma ku temu predyspozycje. Podlizywanie się przełożonemu i kompromitowanie współpracowników to tylko bajki zaczerpnięte z sitcomów. Marząc o awansie, trzeba podejść do tego rozsądnie. Pamiętaj, że on sam do Ciebie nie przyjdzie, to Ty musisz o niego zawalczyć. W jaki sposób? Oto kilka cennych wskazówek.



1. Zoptymalizuj swoją pracę: Przeważnie jest tak, że obowiązków w pracy nam nie brakuje, a żeby je wszystkie wykonać na czas nierzadko zostajemy po godzinach. Pół biedy, jak nam za to płacą. Z reguły jednak bywa tak, że robimy to w ramach naszych obowiązków służbowych i pensji bez dodatków, bo zależy nam na utrzymaniu posady. Nie oszukujmy się, tak się długo nie da. Jeśli jednak zoptymalizujemy swoją pracę, zadbamy o odpowiednie funkcjonowanie działu, szybki przepływ informacji, a nade wszystko zaczniemy pracować efektywnie, to ośmiogodzinny dzień pracy jest w zasięgu naszych możliwości. Wówczas nie będziemy wykorzystywać swojego wolnego czasu na niepłatne nadgodziny, a i szef doceni to, że firma sprawniej funkcjonuje.
2. Rozwiąż trudne sprawy: W każdej firmie są jakieś problemy, na które nikt jak dotąd nie znalazł rozwiązania, klienci, których nikt nie chce obsługiwać, kwestie sporne, którymi nikt się nie zajmuje. To klucz do Twojego awansu. Poszukaj takich trudnych spraw w firmie, popytaj współpracowników, znajdź optymalne rozwiązania. Wybierz to najlepsze według Ciebie, uzasadnij swoje rozwiązanie i przedstaw to przełożonemu. Jeśli uda Ci się choćby jedną taką sprawę rozwiązać, to bardzo szybko staniesz się potrzebny nie tylko szefowi, ale również swoim współpracownikom.
3. Poszukaj mentora: Mentor to ktoś, kto w naszym zawodzie jest według naszej oceny najlepszy. Może to być szef, współpracownik czy też osoba nie pracująca razem z Tobą, ale doskonale znająca branżę. Zadbaj o to, by mieć kogoś takiego, ponieważ dzięki niemu korzystasz w dwójnasób. Po pierwsze znajomość takiej osoby podnosi Twoją wartość w oczach innych, a po drugie nawet krótkie rozmowy raz na tydzień z taką osobą, zadawanie konkretnych pytań, przedstawianie konkretnych problemów, pomogą Ci w pracy. Przydatne rozwiązania wdrażaj w swojej firmie, ucz się i zdobywaj wiedzę oraz doświadczenie. Może kiedyś i Ty staniesz się mentorem dla kogoś innego.
4. Pomóż współpracownikowi osiągnąć sukces: W każdej firmie jest taki pracownik, który ma niezwykle dużo zapału, ale często brak mu kompetencji. Takiej osobie warto jest pomagać, wprowadzać w tajniki pracy, dopingować do lepszej, bardziej efektywnej pracy, motywować, doradzać, uczyć. Warto również ją chwalić na forum publicznym nie ujawniając jednak swojej pomocy. O niej inni pracownicy firmy dowiedzą się od tej właśnie osoby, która z Twoją pomocą może osiągnąć sukces zawodowy.
5. Pomóż szefowi: Szefowie mają zawsze mnóstwo obowiązków, dlatego przyda im się pomoc. Zaoferuj ją przełożonemu, powiedz, że go odciążysz w obowiązkach, pomożesz w ich realizacji, podsuniesz ciekawy pomysł, innowacyjne rozwiązanie. Bądź mu pomocny, ale nie zaniedbuj własnych obowiązków. Początkowo możesz dostawać błahe sprawy, ale z czasem dostaniesz takie zadania, w których będziesz mógł się wykazać. Każdy szef będzie chciał mieć kogoś takiego przy sobie, dlatego przy jego awansie na wyższy szczebel, możesz zyskać również i Ty.
6. Inicjuj ciekawe projekty: Wypełnianie swoich służbowych obowiązków jest normalne, ponieważ za to właśnie otrzymujesz wynagrodzenie. Inicjowanie nowych, ciekawych projektów może przyczynić się do Twojego awansu. Rób to jednak w przemyślany sposób, aby ewentualne fiasko nie wywołało katastrofy w firmie. Nowy projekt uważnie przeanalizuj, abyś miał pewność, że dasz sobie radę z jego realizacją. Zadbaj również o akceptację przełożonego, musisz przedstawić mu swój pomysł tak, aby bez wahania wyraził on zgodę na jego wykonanie.
7. Promuj swoją osobę: Kluczem do sukcesu w pracy jest to, że wszyscy wiedzą o Twoich kompetencjach, zdobywaniu wiedzy i doświadczenia, a przede wszystkim o Twoich osiągnięciach. Niech wiedzą o tym współpracownicy, ale również i Twój przełożony. Dzięki temu zadbasz o to, by przy wybieraniu osób do awansu nie zostać pominiętym.
Istnieją również takie umiejętności miękkie, które niewątpliwie pomocne są przy wspinaniu się po szczebelkach kariery w każdej firmie. Jeśli je u siebie wypracujesz, możesz być pewny własnego awansu. Oto one:
1. Mowa ciała: Niewerbalna komunikacja to klucz do sukcesu. Pamiętaj, że Twoje gesty i postawa wiele o Tobie mówią, mogą zatem przemawiać na Twoją korzyść lub też szkodzić Ci. Pamiętaj zatem, żeby się nie garbić, trzymać głowę wysoko i zawsze utrzymywać kontakt wzrokowy.
2. Poczucie humoru: Umiejętność nawiązywania krótkich rozmów, spontanicznych pogawędek, czyni z Ciebie osobę bardziej komunikatywną. Nie jest to proste, ponieważ każdy ma inne poczucie humoru, nie z każdym też można o wszystkim porozmawiać. Przydatna w tej kwestii będzie znajomość nowinek prasowych oraz szeroko pojętej popkultury.
3. Inteligencja emocjonalna: To taka umiejętność, dzięki której osoby w Twoim otoczeniu dobrze się czują. Słuchanie innych, rozumienie ich, wykazywanie empatii, wzbudzanie pozytywnych uczuć i budowanie bliskich relacji to właśnie jest to, czego potrzebujesz w drodze do awansu.
4. Asertywność: Posiadanie własnego zdania to nie wszystko. Trzeba jeszcze umieć je wyrazić w odpowiedni sposób. To właśnie jest asertywność. Z jednej strony pewność w mówieniu tego, co się myśli, a z drugiej gotowość do przyjmowania konstruktywnej krytyki.
5. Zdolności przywódcze: Bycie liderem jest wręcz konieczne, by awansować w pracy. Do tego niezbędna jest pewność siebie, odpowiednia postawa, umiejętność zainteresowania słuchaczy i zmobilizowania współpracowników.
6. Umiejętność przemawiania: Bycie doskonałym mówcą to cecha przywódcy, a Ty chcesz nim być za sprawą awansu. Powinieneś zatem pewnie wygłaszać swoje słowa w mediach, przed dużą ilością osób, a także w rozmowach sam na sam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz