Dieta ciężarnej - jak powinna wyglądać?

Mówią, że ciąża to nie choroba, a jednak przez 9 miesięcy każda przyszła mamuśka musi przestrzegać diety. Ważne jest, aby nie jeść tych produktów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia maluszka. Ja w swojej pierwszej ciąży naczytałam się o tym, co wolno jeść, a czego nie wolno. Można powiedzieć, że tę wiedzę miałam opanowaną w jednym małym paluszku. Od tamtej pory minęło prawie 4 lata, w moim brzuszku mieszka kolejne dzieciątko i trzeba sobie przypomnieć co nieco, jak powinna prawidłowo wyglądać dieta w ciąży.

Dieta ciężarnej - żywienie w ciąży

Z własnego doświadczenia wiem, że na początku ciąży ma się wilczy apetyt. To dziwne, ponieważ jednocześnie kobieta czuje się najgorzej. Nawet lekarze mówią, że pierwszy trymestr ciąży jest najgorszy. W pierwszej ciąży miałam mdłości do 6 miesiąca, dzień w dzień, ale nie były one jakoś tak mocno dokuczliwe. Po prostu były. W tej ciąży też mam mdłości, ale te są znacznie bardziej intensywne, aż do takich odruchów wymiotnych. No cóż, każda ciąża jest inna.

Trzeba jednak przyznać, że pomimo tych intensywnych mdłości ja nadal mam wilczy apetyt. Jem dosłownie co godzinę, choć nie są to jakieś duże posiłki. Śniadanie i obiad jem dość spore i to w zasadzie te dwa główne moje posiłki, a pomiędzy nimi jem dużo owoców, nabiału i różnych przegryzek, np. zwykłe herbatniki smakują mi tak, jakby to był jakiś rzadko spotykany przysmak, zajadam się nimi co dzień.

Wiadomo, że w ciąży macica bardzo szybko się powiększa, jelita idą w górę i wszystko praktycznie jest uciśnięte. Nie da się zatem zjeść takich porcji pożywienia, jak przed ciążą. Ja wtedy jadłam 3 większe posiłki, bo tak mi było wygodniej. Teraz jem co chwilę niewielkie ilości, bo na raz niewiele zmieści mi się do żołądka. Może w końcu jem prawidłowo? Tak jak należy się odżywiać? Często, a niewielkie ilości?

Dieta ciężarnej - co jeść w ciąży?

Podstawą każdej zdrowej i dobrze zbilansowanej diety, a tym bardziej diety ciężarnej, są produkty zbożowe. Nie tylko chodzi tutaj o pieczywo razowe, ciemne bułeczki z ziarnami, ale również o kasze, makarony, ryż, a także o produkty śniadaniowe. Wybierając płatki do jogurtu czy mleka warto wybrać te z pełnego ziarna, żeby były najbardziej wartościowe.

Dieta ciężarnej to również owoce i warzywa, w możliwie jak najmniej przetworzonej postaci. Jeśli owoce i warzywa to najlepiej na przegryzkę, opłukane i obrane ze skórki. Dżemy, gotowane czy smażone warzywa też są zdrowe i ważne w naszej diecie, jednak trzeba pamiętać o tym, że każdy proces obróbki termicznej pozbawia je cennych witamin i minerałów, a nam przecież chodzi o to, żeby dostarczać sobie ich jak najwięcej.

Nabiał i przetwory mleczne są także bardzo istotne. Mleko, twarożek, serki homogenizowane, jogurty naturalne i owocowe, maślanki czy kefiry - jedz przede wszystkim to, na co masz ochotę i to, co po prostu Ci smakuje. Nabiał jest cennym źródłem wielu witamin, a także dostarcza pełnowartościowego białka, które jest w czasie ciąży potrzebne w większej ilości.

Mięso, wędliny i ryby - powinny gościć na talerzu ciężarnej, ale nie w każdym posiłku i niekoniecznie smażone. Są to produkty, które mogą pojawić się w menu jedynie dwa razy w tygodniu, ale ważne jest, aby nie wykluczać ich zupełnie. Ja w pierwszej ciąży jadłam wszystko, nie miałam jakichś problemów z mięsem czy z wędliną. Natomiast w drugiej ciąży to już jest dla mnie problem. Mięsa jadam niewiele, bo nie mam na nie ochoty. Wędlin nie jadam w ogóle, bo mnie całkiem odrzuciło, tak samo jest z rybami, choć od czasu do czasu zjem sobie śledzika czy makrelę.

Jeśli już wiecie, co jeść w ciąży, to jeszcze tylko dodam, że picie też jest bardzo ważne. Każda ciężarna powinna wypijać około 3 litrów płynów dziennie. Większość z tego powinna stanowić woda mineralna niegazowana. Ja jednak do śniadanka i kolacji pijam sobie czarną herbatkę, która smakuje mi jak nigdy dotąd. Po obiedzie wypijam sobie szklaneczkę mięty lub melisy, w zależności od mojego nastroju. Piję również soki domowej roboty, ale unikam malinowych, które nie są zalecane ciężarnym, ponieważ mogą powodować skurcze macicy.

Dieta ciężarnej - czego nie można jeść w ciąży?

Dieta ciężarnej to nie tylko zachcianki, ale również pewne ograniczenia. Pamiętajmy, że wszystko, co zjada przyszła mama dociera również do rozwijającego się płodu. Jeśli zatem nie wykluczymy z codziennej diety ciężarnej produktów mogących zaszkodzić zdrowiu dziecka lub wywołać powikłania ciążowe, to skutek może być naprawdę opłakany.

Czego nie jeść w ciąży? Co powinno być wykluczone z diety ciężarnej? Przede wszystkim surowe mięso, a także takie, które nie do końca zostało poddane obróbce termicznej, np. krwisty stek. To bowiem może doprowadzić do toksoplazmozy. Ciężarna nie powinna również jeść serów pleśniowych czy serów feta, ponieważ w nich znajdują się bakterie z rodzaju listeria, które są bardzo niebezpieczne dla rozwijającego się płodu.

Czego jeszcze nie można jeść w ciąży? Z diety ciężarnej należy jeszcze wykluczyć surowe ryby i surowe owoce morza, czyli sushi i ostrygi. Mogą one bowiem zawierać bakterie i pasożyty niepożądane w czasie ciąży. Nie należy również pić mocnej kawy, a niektórzy twierdzą nawet, że i mocnej herbaty także. W zasadzie nie powinno się w ciąży pić żadnych napoi gazowanych, a przede wszystkim należy unikać coli. Cola bowiem działa pobudzająco i na mamuśkę i na dzieciątko, a przy tym może powodować arytmię serca.

Na koniec to co oczywiste - ciężarna jak ognia powinna unikać surowych jaj, które mogą mieć salmonellę, alkoholu, papierosów, wąchania kleju i wszelkich innych używek :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz