Jak przygotować się do badania USG jamy brzusznej?

Ostatnio miałam przyjemność robić badanie USG jamy brzusznej. Niestety, nie do końca wiedziałam, jak się do niego prawidłowo przygotować. Teraz już wiem i Wam o tym opowiem, bo być może ktoś z Was będzie kiedyś takiej wiedzy potrzebował.
Trzeba zacząć od tego, że badanie USG jamy brzusznej każdy z nas powinien wykonywać regularnie co dwa lata. Jest to profilaktyka, dzięki której możemy kontrolować wszelkie zmiany zachodzące w obrębie narządów jamy brzusznej i na bieżąco reagować w razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości. Pamiętajmy jednak, że USG jamy brzusznej nie służy do oceny stany żołądka i jelit - do tego mamy gastroskopię. W badaniu USG jamy brzusznej oceniamy wszystkie inne narządy.
Najważniejsze jest prawidłowe przygotowanie się do takiego badania. Na 4 godziny przed nim powinniśmy spożyć ostatni posiłek i to najlepiej jakiś lekkostrawny. Chodzi bowiem o to, że podczas trawienia pokarmu, w naszych jelitach wytwarzają się gazy, a te z kolei powodują rozproszenie ultradźwięków i badanie jest trudniejsze do wykonania, a i jego wynik mniej czytelny.
Ponadto, na godzinę przed samym badaniem należy wypić około 1,5 litra wody niegazowanej i już nie oddawać moczu. Dzięki temu nasz pęcherz będzie dobrze wypełniony, a to również pozwala na dokładniejszą ocenę w USG. Niestety to może powodować dyskomfort, ponieważ odczuwamy ciągłe, duże parcie na pęcherz, co również jest potęgowane przez stres, który towarzyszy samemu wykonywaniu badania.
Samo badanie USG jamy brzusznej jest bezbolesne. Jest ono mało komfortowe, bo od piersi do łona jesteśmy utytłani w żelu, ale poza tym nic nas nie boli. Ja trafiłam akurat na super lekarza, który wykonywał mi to badanie, bo podczas jego trwania lekarz mówił mi wszystko, co widział na monitorze i w dodatku pokazywał mi też to, co gdzie widać. Takich lekarzy Wam życzę, bo dobre podejście do pacjenta i tłumaczenie mu tego, czego sam może nie wiedzieć, sprawia, że czujemy się spokojniejsi.

2 komentarze:

  1. Samo przygotowanie nie jest skomplikowanie. Czasem może wydawać się uciążliwe, ale nie jest nie do wytrzymania. Zgadzam się z autorem,że bardzo ważne jest też podejście do pacjenta.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy artykuł i wydaje mi się, że pomocny dla każdego kto jest przed takim badaniem. Na pewno jeśli chodzi o wykonanie takiego badania, mogę wam również polecić klinikę http://multimed.pl. Sam niedawno miałęm tu robione badanie USG i jestem na prawdę zadowolony z tego jak ono przebiegało

    OdpowiedzUsuń